123456

Dit is

Laden films

« Alle films

  • Dit event is voorbij.

Zwartboek – 2 november

vrijdag 2 november / 20:30 - 23:00

€6

Nederland
Thriller / Oorlog
145 minuten

geregisseerd door Paul Verhoeven
met Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

Recensie Filmtotaal: Na twintig jaar zijn heil te hebben gezocht in het grote, machtige Hollywood, is Paul Verhoeven terug in Nederland (2006). Zijn eerste wapenfeit: Zwartboek, een film die opvallend genoeg meer “Hollywood” is dan al zijn Amerikaanse producties bij elkaar: groots, meeslepend en zonder al te veel scherpe randjes. De film boeit van de eerste minuut tot de laatste. Zwartboek onderstreept nog maar weer eens dat Verhoeven een van de meest interessante en prikkelende regisseurs is, niet alleen binnen Nederland, maar wereldwijd. Filmmakers van dit kaliber moeten we koesteren.

Op het eerste gezicht lijkt het een veilige keuze: alwéér een film over de Tweede Wereldoorlog. Dat doet het goed in het buitenland en wij Nederlanders kunnen ons weer eens heerlijk wentelen in onze slachtofferrol. Maar na al die films over de bezetting, is bij sommigen de oorlogsmoeheid toegeslagen. Heel begrijpelijk. Daarom een dringende oproep aan deze mensen: laat je aanvankelijke weerstand je niet tegenhouden om naar Zwartboek te gaan. Want hoewel de film ten tijde van de Duitse bezetting speelt, overstijgt Zwartboek de oorlogsfilm. Het is in de eerste plaats een onvervalste avonturenfilm. Niet dat ons de gruwelen van de oorlog bespaard blijven, maar de nadruk ligt eigenlijk net als bij Soldaat van Oranje op de avonturen die de verzetsstrijders beleefden. Het is een kant van de oorlog die vaak beschamend van tafel wordt geveegd als zijnde oneerbiedig, maar het maakt een verdomd spannende film.

In Zwartboek volgen we de joodse Rachel, of Ellis de Vries, zoals ze later wordt genoemd. Als tijdens een vluchtpoging door de Biesbosch haar hele familie door de Duitsers wordt uitgemoord, sluit ze zich aan bij het verzet. In die hoedanigheid infiltreert ze bij de Duitsers om daar, als liefje van een van de hoge officieren, informatie los te krijgen die het verzet kan helpen bij het bevrijden van gevangenen. Dit mislukt jammerlijk. Er blijkt een verrader in het spel te zijn en de verdenking valt op Ellis. Met zowel de Duitsers als het verzet op haar hielen, probeert Ellis er achter te komen wie de mol is.

Aan Carice van Houten de zware taak om Zwartboek te dragen. Ze is in haast elke scène te zien. En wat blijkt? Ze is helemaal niet het neutrale, mooie gezichtje waar ze wel eens voor uitgemaakt wordt. Van Houten speelt ingetogen en beheerst, maar weet de kijker precies op de juiste momenten te raken. De nu al fameuze scène waarin Rachel instort – Houdt het dan nooit op? – veroorzaakt kippenvel.

De financiering van Zwartboek had nogal wat voeten in aarde. De film heeft 17 miljoen gekost, een schijntje naar Hollywoodmaatstaven, wat het tot de duurste Nederlandse productie ooit maakt. En dit brengt nogal wat spanningen en verwachtingen met zich mee. Meerdere malen hebben de investeerders gedreigd zich uit het project terug te trekken. Sommigen hebben dit ook daadwerkelijk gedaan. Producent San Fu Maltha had de grootste moeite de boel bij elkaar te houden. De druk van de investeerders is begrijpelijk, want de Nederlandse markt is klein. De film moet dus een zo breed mogelijk, liefst internationaal publiek aanspreken om zichzelf terug te verdienen. Maar heeft de poging om alle geldschieters tevreden te houden zijn weerslag gehad op de inhoud van de film?

Films van Verhoeven zijn vaak op verschillende manieren te bekijken. Allereerst als puur entertainment. Maar daaronder is Verhoeven vaak druk bezig onbarmhartig te wroeten in de duistere kanten van de menselijke ziel. Dit was het geval bij Robocop, misschien zelfs bij Showgirls en zeker bij Starship Troopers. Het is deze laatste film waarmee Zwartboek zijn boodschap deelt: elk slachtoffer is op zijn of haar beurt weer een dader. Niets is zwart-wit. Maar in tegenstelling tot zijn vorige films zit deze venijnige laag in Zwartboek dieper verborgen. Ook bevat de film een stuk minder Verhoeven momenten dan we zouden willen, wat het bijna tot een conventionele oorlogsfilm maakt. Bijna. Want gelukkig zien we hier en daar toch nog de hand van de meester: in de cynische grapjes, in de korte momenten van expliciet geweld, in het niet schuwen van bloot en seks. Maar van de Cronenberg van de lage landen mag je meer verwachten. Het ontbreken van een duidelijk Verhoeven stempel maakt dat Zwartboek minder scherp en uitgesproken is. De film is er ongetwijfeld toegankelijker door geworden.

Gegevens

Datum:
vrijdag 2 november
Tijd:
20:30 - 23:00
Kosten:
€6

Locatie

Filmhuis Hofdael
Molenstraat 23
5664 HV, Geldrop Nederland
+ Google Maps

Organisator

Filmhuis Hofdael
E-mail:
info@filmhuishofdael.nl
Draagt u ons een warm hart toe?
Uw donatie is welkom!

You have Successfully Subscribed!